We zijn inmiddels begonnen aan de bouw van de 10ezonneauto van het Vattenfall Solar Team, NunaX. Het verhaal van het voorheen Nuon Solar Team begon een redelijke tijd geleden, namelijk in 1998. Toen hadden 3 jongens van de TU Delft het idee om mee te doen aan de Bridgestone World Solar Challenge. Er waren op dat moment nog niet heel veel restricties aan de bouw van de zonneauto’s die mee mochten doen aan de race. De reglementen waren nog lang niet zo specifiek en gedetailleerd als nu. In 3 jaar hebben ze een team bij elkaar gekregen, sponsoring bij elkaar gezocht en geracet in de race in 2001.
In de jaren daarna is het team, dat elk jaar vernieuwd en opnieuw begint met het bouwen van een volgende Nuna, 4 races lang ongeslagen wereldkampioen gebleken. Nuna5 bracht hier verandering in, ze is 2 weken voor het begin van de race tegen een boom aangereden. Het team heeft toen in 2 weken de auto weer rijklaar gekregen en ze zijn de race gaan rijden. Het harde werk dat ze gedaan hadden wierp vruchten af. Ze zijn in deze race als 2eover de finish gekomen. Een hele bijzondere prestatie gezien de staat van Nuna enkele weken voor de race.
In 2014 werd er voor de eerste keer in Zuid-Afrika geracet. Een ander concept dan in Australië. Waar je in Australië van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds racet, een streep op de weg zet en de volgende dag vanaf deze streep weer vertrekt, race je in Zuid-Afrika tot een al bekende end-of-the-day stop. Je kampeert met alle andere teams die meedoen aan de race op dezelfde plek. Het gaat hier niet om degene die als eerst over de finish komt, maar om degene die de meeste kilometers maakt. Ze geven je gedurende de dag de tijd om meer kilometers te maken door middel van ‘loops’. Deze loops zijn een bepaald aantal kilometer. Je moet voor een bepaalde tijd bij de dagfinish zijn en kan tussendoor zoveel mogelijk loops maken als je wil, als je maar voor de eindtijd de finish gehaald hebt.
Foto: Sasol Solar Challenge 2014, Hans-Peter van Velthoven
In een Zuid-Afrika jaar wordt er doorontwikkeld op een auto die al gebouwd is het jaar ervoor. Er wordt gekeken naar wat nog verbeterd kan worden aan de auto en zo leent dit jaar zich ook perfect voor R&D projecten die we binnen het Vattenfall Solar Team nog hebben lopen.
We vieren dit lustrumjaar van het Vattenfall Solar Team met een bijzondere auto NunaX. Deze X staat voor de 10 in het Latijn. Daarnaast staat hij voor ons voor meer dan dat. De X staat voor het doel waar we met ons jaar naar toe streven, voor de 8ekeer wereldkampioen worden. Daartegenover staat hij voor het onbekende, dát we wereldkampioen willen worden is duidelijk, maar hoe onze auto eruit gaat zien en hóe we dit precies gaan doen, is ons nog een mysterie. We zijn vastberaden om de beker weer mee naar huis te nemen in ons lustrumjaar en zijn verheugd om nu te beginnen met de bouw van onze Nuna.
Foto: Teampresentatie NunaX, Jorrit Lousberg 2019
De vele geschiedenis en prijzen leggen de lat erg hoog. We nemen alle feedback van alumni zoveel mogelijk mee maar proberen er ook met een kritische blik naar te kijken. De reglementen zijn erg veranderd. Zo had Nuna4 10m^2 zonnepaneel, had Nuna9 nog maar 2.6 m^2. Alles verandert, het design, de technieken, maar ook wij als team, met elk jaar nieuwe mensen. Zoals misschien al opgevallen is, is ook onze naam sinds dit jaar nieuw. Wij zijn van Nuon Solar Team verandert naar Vattenfall Solar Team, aangezien onze hoofdsponsor Nuon deze naamsverandering ook heeft doorgevoerd. Naast dat dit effect heeft op de kleur van onze vesten en het logo op onze shirts, vechten wij nog wel met dezelfde spirit. De oranje shirtjes, de leeuw op de auto, het doorzettingsvermogen van alle teamleden, is niks veranderd. Wij zijn er klaar voor om dit jaar weer ons beste beentje voor te zetten en Nederland trots te maken. Hóe we er komen, weten we nog niet maar het doel is duidelijk: Winnen in de Bridgestone World Solar Challenge 2019.
Foto: Finish BWSC 2017, Hans-Peter van Velthoven